Northwave Espresso - Big sole, bigger soul
V létě roku 2019 jsem poprvé v životě držel v ruce tenisky Northwave Espresso. Bylo to v Paříži, v showroomu Slam Jam a v duchu jsem si říkal, že jsou to fakt VELKÝ boty. A pil jsem espresso, což je samozřejmě v showroomu italského distributora welcome drink. Moc jsem nevěděl, co si o nich vlastně myslet, kromě toho, že jsou fakt velké. Obří.
Střih. O pár měsíců později mám svůj vlastní pár a začínám zjišťovat, jak bohatou historii tyhle sneakers mají.
Vše začíná ve třicetitisícovém městě Montebelluna na severu Itálie. Tohle místo je centrem obuvnické tradice, která funguje cca 40 km severně od Benátek už několik desítek let. Svoje továrny zde totiž mají kromě značky Northwave také klasické sportovní značky Fila a Lotto, tradiční výrobce obuvi značka Geox, outdoorové boty Trezeta a svojí továrnu na vývoj kopaček zde má Nike. No a aby vám byl kontext tohoto regionu ještě jasnější, v patnáct kilometrů vzdálené vesničce Onè di Fonte sídlí Diemme, o kterých jsme si povídali s Tomshem a kdyby vás zajímalo, kde si nechává Virgil Abloh šít vzorky Louis Vuitton tenisek, tak je to ve stejném regionu v malém městečku Fiesso d'Artico.
V Montebelluna vše začalo v roce 1972 ještě pod názvem Calzaturifico Piva. Značka se zaměřovala především na lyžařskou obuv, což se nezměnilo ani po roce 1989, kdy vedení koupilo japonského výrobce jménem Northwave. Ti se do té doby věnovali především windsurfingu a dalším vodním boardsportům, což mělo za výsledek to, že se Northwave, již pod italským vedením, stali na začátku 90. let největším výrobcem bot na snowboard.
V roce 1991 Northwave představují svojí první tenisky, které jsou součástí tzv. “aftersnow” programu s heslem “designed by snowboarders for people” - Northwave Espresso. Tyto obrovské tenisky vycházejí přirozeně ze snowboardových bot, resp. jejich midsole přesně kopíruje tehdejší snowboardové boty a kombinuje jí se svrškem z tenisek. Silueta modelu Northwave Espresso se stala symbolem 90. let a především taneční scény.
Na přelomu století jejich výroba v tichosti upadla a svůj druhý život chytly až v roce 2014 v Japonsku, kde byly Northwave Espresso velmi žádaným zbožím už v 90. letech. Není žádným tajemstvím, že jestli někde na světě byla móda 1000 let napřed, tak právě v Tokyu ve čtvrti Shibuya. Tenisky Northwave Espresso tam žily svým vlastním životem, kromě původní siluety tam fungovala i mid cut verze Espresso Chilli a v rámci kolaborace s japonskou značkou YSTRDY’S TMRRW vyšel na podzim roku 2018 i model Cream. Doporučuju projet hlavně Instagram profil japonské distribuce @nw_espresso s hromadou dobového materiálu.
Svůj návrat do domovské Itálie oslavily Northwave Espresso až na podzim loňského roku. Tuto v Evropě zcela zapomenout botu totiž vzkřísili právě lidé ze Slam Jamu, kteří se s Northwave domluvili na re-launchi těchto tenisek a exkluzivní distribuci pro vybrané retailery v Evropě.
První drop několika verzí a barevných kombinací vyšel v listopadu 2019, další varianty vycházejí nyní v rámci sezóny SS20. Na podzim se pak chystá re-launch dalších modelů z archivu značky Northwave a jejich “aftersnow” programu z kraje devadesátých let. Jo a tady jsou ty moje.